sahabat

Rabu, 30 September 2009

salam idul pitry

salam aidilfitri kepada semua yang sedang membaca..

hari ni 11 syawal 1430 hijrah, setahun yg lalu pada 11 syawal 1429 hijrah pada pukul 930 pagi mungkin, saya dapat call dari sorang student. pikirnya mungkin nak mengucapkan salam lebaran, tapi nada suaranya dangan rendah dan mendayu. dia beritahu yang

"ain dah takde"

esh...budak ni nak main2 ngan aku ker , ujar dalam hati. tapi perasaan agak lain macam masa tu. 11 syawal tahun 1429h jatuh pada hari sabtu, so masa tu mmg tengan rilex2 kat rumah. dan minggu sebelumnya arwah jadi fasilitator untuk intake setember(tapi masuk bulan 10)...

berulangkali jugak soalan di tanya kepada si pemanggil yg namanya juga adalah ain, dan dia tetap mengiakannya.

"sah, ain dah takde"

baru beberapa hari sebelum tu dia datang office dengan baju kurung warna pink menghantar sebekas kuih raya sambil berkata :

"kuih raya ni untuk en aziz"...

sebulan sebelum tu jugak dia slalu datang biilik opis aku ni promote choc chip yg dia buat ngan mak dia. sedap sangat(lebey kurg cam famos amos). dlm seminggu lebey kurang 4 balang habes dimakan oleh orang kuat makan dalam opis aku ni...tak sempat nak simpan ntuk raya pon..


aku nekad untuk menziarahi arwah. walau dah agak kompem aku tak dapat nak sampai sebelum dikebumikan. aku call is, lecturersame kat mmc. dia pon dah tau brita ain meninggal disebabkan kemalangan jalan raya. tu pon sepupu dia yg bitau - student mmc , satu batch ngan arwah. bebera jam jadi orang blur terkenang masa2 hidupnya di mmc, selalu merendah diri dan selalu tersenyum bila terserempak kat tengah jalan.

perjalanan ke kuala kubu baru mengambil masa lebih dari 2 jam disebabkan traffic jam n hujan yg tersangat lebat. dan sebelum bertolak sempat ngambik 3 orang kawan arwah - ain, zatie n fizah kat sentul. dalam keter pon 3 orang ni dah start murung n muncung. sebelum bertolak, sorang lagi kawan arwah merangkap rakan sebiliknya - ili farhana ade jugak call. mungkin aku rapat ngan batch arwah daan ade mengajar so diorang bitau, member lecturer yg lain pon lambat tau.

sampai kuala kubu baru trus ke tanah perkuburan kuala kubu baru, jenazah baru saja selesai dikebumikan dan ditalkinkan. sampai masa tu tinggal orang paling menyayangi arwah(bf) mungkin sedang meratapi pemergiannya. berbekal surah yaasin, aku mengetuai bacaan yaasin dan memanjatkan doa agak dia ditempatkan bersama orang2 yg beriman.

kini sudah setahun hijrah berlalu, semoga dia bahagia disana...sekali lagi mari sedekahkan AL-FATIHAH buat arwah dan kepada semua saudara2 Islam yang telah selamat menghadap tuhan.


entri awal pada tahun lalu boleh baca kat http://venixx.fotopages.com/?&page=6

Tiada ulasan:

Catat Ulasan