sahabat

Ahad, 13 September 2009

customer service

22 ramadhan....

sejauh mana anda menjadi seorang yg berbudi bahasa > menghormati orang tua, sentiasa berhemah ketika bercakap, sopan tanpa sebarang hipokrit di hati dan menunaikan sesuatu dengan ikhlas??

sebagai seorang yg sentiasa makan untuk kehidupan, kita tidak akan lari untuk berbelanja makan di restoran2 bertaraf berbintang2 mahupun gerai tepi jalan ataupun pasar malam...sebagai pelanggan kita mahukan layanan yg baik sentiasa..mungkin tidak terpikir masalah yg dihadapi oleh pelayan2 restoren...namun sebagai pelayan atau peniaga, budi bahasa-lah yg akan menyedapkan lagi makann yg dihidang. ingin saya bandingkan beberapa tempat yg pernah anda kunjungi....sebagai seorang yg berada di malaysia, tag "budi bahasa budaya kita" bukan sahaja perlu di amalkan oleh warganegara sahaja, tapi juga kepada mereka yg bekerja mencari rezeki di sini.

premis : old town white coffee
lokasi : rampai bussiness park
apa yg jadi ??
sampai jer dlm kul 2 pagi kt old town tu..agak2 mungkin akan bukak sampai pagi..dah duduk, panggil la sorang waitress cina yg ade kt situ. blom sempat nk cakap aper2...dia cakap " NO ORDER AFTER 2, NO MORE NO MORE"...lebey kurang camtu la...dengan meletakkan tray kosong dengan tisu kotor kt situ..kurang ajar ini orang. tak kisah siapa anda..melayu, cina @ india..hormatilah antara satu sama lain...mungkin dia penat...tapi jgn la kurang ajar cam tu..tak tau la..pasni malas la nk gi sana lg...klu dia cakap "sorry, outlet closed at 2..so we cant take more order after two, thanks for coming"..takde la org yg dtg penuh harapan nak merrasa old town white coffee tu merasa hangin n tak mau lg makan minum kt situ..

tu contoh yg perlu diperbaiki

namun yg baik tu banyak , yg disyorkan..antaranya

premis : BLACK CANYON
lokasi : JUSCO AU2
layanan waiter n waitress sangat baik n sentiasa tersenyum, siap tanya lg kot2 ape yg kurang..waiter laki terdiri dari foreigner dari nepal mungkin...tahniah

lain2
premis : CHIKEN RICE SHOP
lokasi : CAREFOUR WANGSA MAJU

premis : RASA MAS
lokasi : CAREFOUR WANGSA MAJU

premis : SECRET RECEPIES
lokasi : JUSCO WANGSA MAJU

banyak lagi tempat makan yg sedap2 n layanan baik..cuma ade segelintir jer yg layanannya perlu di perbaiki n halusi..kepada pengurus2 premis restoren seluruh dunia...hargai pelanngan anda yg memberi rezeki kepada anda...beri layanan yg baik kepada pelanggan...

selamat bersahur, berpuasa, beribadah dan berbuka...

1 ulasan:

  1. Saya de bagi awk award.. sile la melawat blog saya utk mengetahui lebih lanjut :p

    BalasPadam