sahabat

Khamis, 5 Februari 2009

ke mana mmc selepas ini????

Selepas beberapa perkara2 yg besar berlaku dalam organisasi TM, termasuk penstrukturan kembali organisasi dalam multimedia college, bahagian education sangat merasai tempias perubahan yg boleh dikatakan agak drastik bagi staff dan pelajar2nya.

khabar2 angin yg menyatakan MMC akan diambil alih oleh MMU sangat kencang sebulan dua sebelum ni..kini MMC yg dahulunya dikenali sebagai pusat latihan telekom(PLT/TTC) kemudian bertukar nama kepada multimedia college(MMC) kini mungkin bertukar balik kepada telekom training centre(TMTC)..sebab ade beberapaa dokumen tu dulu asalnya titulis MMC, pastu di tulis TMTC pulak.

mungkin ade yg tau dan g tidak tau, asalnya MMC sekarang ni sebenarnya mempunyai 2 entiti yg berasingan iaitu bahagian TRAINING dan EDUCATION.

TRAINING : dibangunkan sejak tahun 1948 yg asalnya bangunan di gracelyn(skg dah xde pon), tujuan utama untuk melatih(buat kursus) staff2 TM dalam ape2 je bidang khususnya bidang telekomunikasi dan pembangunan staff..(seriosly, saya bukan seorang yg suke gi kursus2 yg buang mase ni sebenarnye..KPA KRA...sucksss)

EDUCATION : diwujudkan sekitar tahun 2000++(tak ingat , nanti sy update) untuk memberi peluang kepada lepasan SPM yg tidak ditawarkan di mana2 IPTA mahupun IPTS ternama belajar(untuk anak bangsa) dan meningkatkan taraf pembelajaran mereka dalam bidang yg ditawarkan dalam program diploma...setakat ni ade 9 program yg ditawarkan tapi 3 program kurang dapat sambutan..mungkin akan dilupuskan secara perlahan2...1 lesen diploma akan expired...

perubahan sangat dirasai sekarang ini dengan perpindahan dan restructure kebanyakkan staff dalam TM...(pensyarah2 kotrak masih kekal...tidak di usik lg)..ade yg asalnya jadi pegawai HEP(hal ehwal pelajar) kena masuk unit FM(facility management)..keje angkut2 barang...yg kena tukar tu pompuan lak tu..umur dah 52.tak kesian ke.mangkok gile la sape yg buat camtu..yg bagi arahan tu pon pompuan si raja yg bagi arahan ikut cara dia..

perpindahan bilik juga berlaku sekarang ni...almaklum dekat MMC ni ade beberapa blok yg kian uzur di telan usia bumi yg dah separuh abad berdiri megah di pinggir bandar KL....jadi dalam 1 blok tu ade yg dikongsi bersama antara pihak TRAINING ngan EDU ..tapi nampaknya kini penstrukturan semula untuk menaikkan semula training kat MMC menyebabkan kelas2 yg digunakan di beberapa blok dipindahkan operasi ke blok yg di hujung dunia kat MMC....dan ade la yg mengadu pihak EDU masih menggunakan "territory" TRAINING untuk tujuan kelas...

wah....sampai macam tu sekali aduan diorang....bukan main lagi macam nak MENGHALAU je...mungkin ade 1 masa nanti kawasan meraka tu jadi kawasan LARANGAN bagi pelajar diploma dan staff EDU....mungkinkah???

salah seorang pelajar senior membantu dalam proses pendaftaraan baru


yg jadi persoalan adalah pelajar...slalu jer ade datang tanya : "encik, kolej nak tutup yer?"...ujar mereka

jawabku mudah.....ade beberapa version contohnye :
"ha'a...baik korang cari kolej lain...memang dah nak lingkup pon kolej ni"....tu memang stail jahat le..tapi ade baiknya berterus terang
"saye pon tak tau..semua keputusan pihak management..tunggu je la"....bile dah macam2 sgt soalan..malas nak jawab..
"korang blaja la rajin2 sampai dapat DIP korang tu, yg penting ilmu dapat", baik le kononnye..

dan kadang2 student yg datang ni tak puas hati ngn jawapan yg kite bg...tu la ade buat andaian & macam2 la citer yg di reka untuk dikongsi same kawan2...dah berapa banyak meeting orang MMU ni duduk semeja ngn org EDU..tak de gak penyelesaian yg muktamad..

ditambah lagi dengan KEBODOHAN YG AMAT SANGAT si pengurusan Human Resourse(HR) yg boleh dikatakan tidak membuat kerja dengan baik. bayangkan pihak pengurusan dan orang2 atasan ni ntah buat keje ke tidak, kontrak2 pensyarah pon tidak di beri layanan dan kebajikan yg tidak pernah di ambil kisah pon..dengan gaji yg tidak munasabah dan beban jam kredit yg sangat tinggi untuk satu2 tempoh(semester)..tak berbaloi dengan gaji sekarang ni....status kontrak tak jadi masalah..tapi tiada kenaikan gaji..tu yg HANGIN tu....HR & sape2 pon.....u r SUCKS..dah ade pengalaman pon gaji macam budak diploma ....TM...u SUCKS TOOO...

Dah macam kes kolej negeri dah pon...tapi ok sket sebab berselindung atas nama syarikat telekomunikasi terbesar malaysia TM....fikir2kan kembali kepada semua..yg baik semua dari ALLAH...yg kurang dari saya ssendiri..tapi kenyataan di atas adalah benar semuanya

PERCAYALAH

------update gamba baru------lame sebenarnye

teropong ape tu makcik

15 ulasan:

  1. Aiseh, kenapa saya tak perasan entri niiii? Muka budak atas tu macam asdfghjklzxcvbusukkk!

    TM mmg..dah le buat saya kebulur, satu sem ni saya tak dpt duit biasiswa lgsg, ntah bile duit nk masuk. Nasib baik dia dah bayarkan yuran.

    BalasPadam
  2. haha klakar r muke syuhada..
    tp menarek! :DD
    cool en ajis!

    BalasPadam
  3. owh en ajis!
    kamu mmglah!
    owhhhhh sgt2 lah coooool..wahaha..
    eish pasni saye nak mulekan misi la..
    nntkaannnnnn.... :P

    BalasPadam
  4. Haha tulah padah bila mengutuk org comel yang tak bersalah hahahahahaahahahahahah cik aziz, jom gelak kan emilia sama2!!!

    BalasPadam
  5. eh nape aja en ajis je?
    ajakla ajis satar skali..wahhaha :DD

    BalasPadam
  6. hei xbaiklah..kan encik aziz kan? ish ish emilia ni. dah la skodeng org..bukannye nk buat keje. wek haha

    BalasPadam
  7. hahahah . (tu je mmpu aku buat ) tq. hahaaaa lg skali

    BalasPadam
  8. iaitu tqamika!yeay!

    BalasPadam
  9. jwb pantun affan tue en ajiss jgn tak jwb..:DD
    ahah tak potong rmbt bz mengedit ye?
    wahahha..
    cool lg!

    BalasPadam
  10. nampak gaya MMCKL akn dtruskan...region lain mungkin kena tutup...nak tau lg..tny pengetua awk

    sy mmg sejuk...saje malas nk potg...byk kje m"edit"2 ni....

    BalasPadam
  11. pengetuwa!?
    owh en.....
    en.....
    sapakah pengetuwa kitorg eh? tataw la..hehe

    eish pasan plak en ajiss..jd cm aleycat bru taw..wahhaha

    BalasPadam